Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Przewozowa branża od długiego czasu miała problem niewłaściwie podawanej wagi kontenerów. Na nieszczęście duża ilość spedytorów nie specjalnie się tym nie przejmowała, a ma to naprawdę duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa przewozów. Nieduże nawet odchylenia w deklarowanej wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów wzmacniać, sprawiając bardzo duże problemy z zapewnieniem stabilności, a czasami nawet utonięcia. Z tego też powodu od wielu lat były prowadzone prace w celu uporządkowania tych kwestii, lecz z powodu kosztów nie dało się ich zakończyć z sukcesem. Dopiero niedawno udało się osiągnąć porozumienie, na mocy jakiego wszystkie bez wyjątku kontenery ładowane na statek muszą być dokładnie zważone. Przepisy te będą obowiązywały od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nieprzestrzeganie wiąże się z dużymi konsekwencjami. Przymus weryfikacji wagi kontenera spoczywa na nadającym, z tego też powodu musi on dokładnie przypilnować, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Oprócz tego terminale oraz przewoźnicy mają pełne prawo do odmówienia załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Porty zaczęły ważenie kontenerów morskich

Przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia kontenerów przy pomocy dwóch metod. Pierwszą z nich jest to ważenie kompletnego spakowanego i zaplombowanego kontenera, a druga to mierzenie poszczególnych cząstkowych ładunków razem z opakowaniem i zsumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza metoda jest znacznie wygodniejsza i szybsza do wykorzystania, lecz wymaga zakupu certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. Na dzień dzisiejszy raptem niewielka część portów w naszym kraju ma takie możliwości, ale w dalszym ciągu nie będzie w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Dlatego też cały czas spora część sprawdzania wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w siedzibach firm zajmujących się pakowaniem. W nadchodzących latach są oczywiście w planach takie inwestycje, lecz kwestia nie będzie jedynie dotyczyć zakupienia jeszcze jednego urządzenia, ale także zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Na przykład port zlokalizowany w Szczecinie posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługą kontenerów, lecz również może zaproponować możliwość zważenia ich przed załadunkiem.